”Tiukka ei ruuhkamaksuille”

Hei, olen vihtiläinen 43-vuotias perheenisä ja Perussuomalaisten kuntavaaliehdokas. Olen nyt kolmatta kertaa ehdolla, ensimmäistä kertaa Vihdissä.

Koulutukseltani olen merkonomi ja työskentelen turvallisuusalan myyjänä. Olen omistanut ajokortin vuodesta 1995 ja autolla liikkuminen on ollut minulle aina tärkeä osa arkea.

Yksityisautoilu on meille suomalaisille aivan keskeinen osa jokapäiväistä elämää ja mielestäni sen vaikeuttaminen mm. jatkuvien kustannusten kasvattamisen ja rajoituksien myötä uhkaa yhteiskunnan pyörien pyörimistä. Asiaa ei yhtään helpota Suomeakin kurittava koronaepidemia.

Aiheeseen liittyy ajan hengelle ominainen ilmastosta huolestuminen ja siihen liittyvät poliittiset toimet.

Autonvalmistajat painivat EU:n päästötavoitteisiin liittyvien massiivisten uhkasakkojen kanssa ja Suomessa punavihervasemmistolainen hallitus peesaa ”maailman kunnianhimoisimmalla ilmastopolitiikallaan”.

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että vaikka ilmastotavoitteet on asetettu korkealle, toteutustavat niiden saavuttamiseksi ovat jääneet puolitiehensä.

Sähköautojen tarjonta on kasvanut osin pakon sanelemana autonvalmistajien pyrkiessä saavuttamaan em. päästörajat ja toisaalta taloyhtiöihin kohdistuu kohtuuttomia odotuksia latausmahdollisuuksien takaamiseksi.

Vastustan jyrkästi pääkaupunkiseudulle suunniteltuja ruuhkamaksuja, joka olisi käytännössä uusi työssäkäyntivero erityisesti kehyskuntalaisten riesaksi.

Kannatan silti joitain uusia joukkoliikennehankkeita, kuten ns. Tunnin junan toteuttamista Turku-Helsinki-välille. Mielestäni yksityisautoilun mahdollisuuksien takaaminen ja joukkoliikenteen kehittäminen eivät välttämättä sulje toisiaan pois. Molemmat mahdollistavat ihmisten liikkumisen sekä toimeliaisuuden myös työllisyyden näkökulmasta.

Vaikka autoilemiseen kohdistuu ennennäkemättömät paineet ja sitä vaikeuttavat toimet, katson että tulevaisuudessa muutokselle on kaikki mahdollisuudet.

Hallitukset, politiikat ja asioihin suhtautuminen muuttuvat. Kuntavaaleissa voi aidosti vaikuttaa paikallisella tasolla, joten kannustaisin pohtimaan näitä edellä mainitsemiani havaintoja ja valitsemaan perussuomalaisen, autoilijan asialla olevan vaihtoehdon.

Teksti: Vesa-Pekka Sainio

Kirjoituksen julkaisi myös autotoday